Ett liv utan ens mamma...

- Jo, det går faktiskt... men hade jag kunnat bestämma det så ABSOLUT INTE!!!
Man kan inte få händelser i livet att spolas tillbaka utan det är något vi alla får leva med.
Vad det än gäller!!!

Att min och mina syskons mamma inte finns kvar bland oss dödliga längre, har ni kanske redan förstått med tanke på alla bilder jag lagt upp på hennes grav m.m.
Alla ord om just mamma... hon har till och med fått en egen kategori på denna blogg.
Om vi backar bandet 1 1/2 år så var det just för mammas skull som jag började blogga för att kunna dela med mig mer om vad jag känner till andra.
Vissa dagar vill jag bara ligga under täcket o inte finnas till medan andra dagar är jag glad och lyckligt för att jag har det liv jag har.
Ibland kommer bara tårarna från ingenstans och efter ett par minuter kan jag vara gladast i världen.
Mamma valde sin egna väg och visade att hon hade modet att ta sitt eget liv i sina händer.
Välja själv att leva eller inte. Vara ibland oss eller inte...

Något jag insett är att VÅR familj är inte ENSAMMA utan det händer hela tiden.
Därför har jag kommit fram till att jag ska bli medlem i SPES (Suicid Prevention och Efterlevandes Stöd)
http://www.spes.nu/
På deras hemsida står det fakta om självmord:
  • 1 500 personer dör varje år till följd av suicid.
  • Var 6:e timma tar en person sitt liv
  • Varje år dör över tre gånger så många i suicid som i trafiken.
  • suicid är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.
  • 20% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av suicid.
Känns jätte hemskt att detta är RIKTIGA siffror!!!
Detta är något jag ska kämpa för, hjälpa andra i samma situation.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Det krävs mycket mod att prata om den där känslan att faktiskt inte vilja leva längre.



Att våga möta smärta, skam och sorg, för det är tyvärr inte alla som finner det självklart att det är okej att prata om det allra svåraste.



Det svåraste som också är det allra viktigaste.



Att orka se, att orka hantera allt. SÅ viktigt. Nätverk i alla former är ovärderligt!



Varm kram!

2009-11-15 @ 18:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0